Alkohol

Hej bb

Jeg er en dreng på 12 år min far han drikker næsten hver weekenden og længere tid og så spørger jeg ham om hvorfor han gør det og så kommer han med nogen undskyldninger med at han er syg og han siger min mor er en Bitch og så bliver jeg ked af det

min mor ville for 2 år siden blive skilt med ham men jeg sagde nej og det var måske dumt Hvad gør jeg?

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år, tak for dit brev med titlen "Alkohol".

Det er da ikke rart for dig at opleve, at din far drikker næsten hver weekend, og at han så kommer med negative udsagn om din mor. Det gør dig selvfølgelig ked af det!

Og hvad siger din mor til din fars drikkeri? Har hun sagt noget til dig om, hvad hun synes om det? Det var åbenbart hende, der ville skilles for et par år siden? Men det blev ikke til noget på det tidspunkt.

Måske tænker du nu, at de ikke har det så godt sammen, og at der igen kan være tale om, at de skal skilles? Men det er et spørgsmål, som kun de kan gøre noget ved, det er ikke noget, de skal blande dig ind i, beslutningen er deres - selvfølgelig også med tanke på, hvad der ville være bedst for dig.

Hvis du tænker sådan, gør det dig sikkert utryg og ked af det. Kan du på et eller andet tidspunkt fortælle dine forældre, hvad der gør dig ked af det og prøve at få dem til at sige noget om, hvad de har tænkt sig at gøre i forhold til hinanden? Det ville være rart for dig at finde ud af, hvilke planer de har. Er der evt nogen i din familie, du kunne betro dig til, og som måske også kan hjælpe med at tale med dine forældre?

Det er ikke sikkert, de har tænkt så meget på, hvordan deres forhold påvirker dig, så det vil være godt for alle, hvis de kunne blive klar over det.

Jeg vil gerne fortælle dig, at når forældre drikker for meget, så kan folk inde fra kommunen hjælpe familien - helt gratis. De kan hjælpe din far med at holde op med at drikke, og de kan også hjælpe dine forældre med at blive bedre til at snakke sammen. Så hvis du kan fortælle til en voksen, du stoler på, hvordan tingene er hjemme hos dig, kan den voksne hjælpe dig med at kontakte kommunen, så de kan hjælpe din familie - så du kan få det bedre derhjemme. Ville du kunne finde sådan en sød voksen at fortælle de ting, som du har fortalt her i brevet? (Måske kan du vise brevet frem til en voksen, du stoler på - så behøver du ikke forklare så meget mere).

Du kan også starte med at ringe eller sende en sms til BørneTelefonen på 116 111 og snakke lidt om, hvordan du kan få det sagt. Det er der mange børn, der starter med at gøre, fordi det kan være lidt svært at fortælle om ting, der er svære. Har du mon mod på det?

Mange hilsener

BørneBrevkassen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol