Alkohol, vold og skænderier

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære C.

Jeg forstår virkelig godt, at du har det rigtig svært. At vokse op i et hjem med alkohol og vold kan gøre hjemmet til et utrygt sted at være, og volden kan forstås som omsorgssvigt, og er ikke okay. En barndom i sådanne rammer vil påvirke de fleste, og i dit tilfælde virker det som om, at du vender mange af problemerne indad og bebrejder dig selv. Det skal du ikke. Du har ikke skabt problemerne, men det er klart, at du er mærket af dem.

Det er meget vigtigt, at du får hjælp i forhold til dine tanker om dig selv og livet, da det er for store tanker at gå rundt med alene. Jeg vil foreslå dig at gå til din læge og fortælle ham/hende dét, du har fortalt mig i dette brev. Du kan eventuelt vise brevet til din læge, hvis det er svært at skulle sige højt. Ud over at din læge bliver opmærksom på, hvordan du har det, vil din læge kunne hjælpe dig med at få den professionelle hjælp, der skal til for, at du får det bedre. Det kunne eventuelt dreje sig om nogle psykologsamtaler. Selvom din far fortæller dig, at psykologer og kommunen er noget møg, ved jeg, at du kan få hjælp der.

Du kan også overveje, om der er nogle voksne omkring dig (f.eks. andre voksne i din familie, tidligere lærere eller venner/veninders forældre), du kunne fortælle om din situation. Så kan de være mere opmærksomme på, hvordan du har det og hjælpe dig i det daglige - og du kan gå til dem, når du har behov for hjælp.

Derudover tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at tale med nogle andre unge, som har oplevet noget af det samme som dig, og som står over for nogle af de samme udfordringer, som du står overfor. Her er nogle links, hvor du kan komme til at tale med andre unge, som også har problemer med alkohol i familien: http://www.hope.dk/ung, http://www.tuba.dk og/eller http://www.dedrikkerderhjemme.dk.

Nu ved jeg ikke præcis, hvorfor du flyttede i første omgang og nu er flyttet tilbage, men jeg tænker på, om dét at bo hjemme, mon er det rigtige for dig? Både hvis du mener, at du har bedst af at bo hjemme, eller at du har bedst af at bo ude, så er der hjælp at hente i kommunen. De kan hjælpe din familie med at få det bedre sammen, så du måske med tiden slipper for skænderierne. Kommunen kan også  hjælpe din mor med hendes alkoholproblem, og/eller de kan hjælpe dig, skulle du ønske at bo et andet sted. Alle kommuner har en “Børn og unge-rådgivning”, hvor du kan henvende dig (også anonymt). Du kan finde kontaktoplysninger på din kommunes hjemmeside. Ellers kan du møde op på kommunen og bede om en samtale med din sagsbehandler (alle har en sagsbehandler i kommunen).

Det lyder af dit brev som om, at du er imod, at de svære ting i livet skal være tabu, så jeg tror og håber, du finder mod til at vise, hvordan du har det, og fortælle om de udfordringer, du møder, så du kan få hjælp. Husk på, at du har en indre styrke, og at denne har hjulpet dig igennem tider, hvor din mor drak mere og din far var voldelig - og husk på, at det vil den gøre igen.

Jeg ønsker det bedste for dig.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.