Brev
alkohol og stoffer
hej BB, min far er alkoholiker og stofmisbruger jeg syndes det er pinligt at han drikker så meget og er så meget på stoffer som han er, han kom en gang hen på min skole og kunne næsten ikke stå på benene, jeg syndes det var pinilet og han skulle køre mig til tandlæge min lære kunne se han var på stoffer og tog fat i min far og sagde han skulle gå hjem men han sagde at han skulle køre og havde ,mig med.
jeg tog med og min lære ville snakke med mig om det men jeg ville ikke forde jeg ikke måtte for min far forellers ville han slå mig mere ind han allerede gør min far har været på hospitalet en gang før forde han var ved at død. jeg bliv rigtigt bange men måtte jo ikke sige noget.
min mor ville ikke indromme at han drikker og er på stoffer for min mor er meget sur på mig og jeg tror også min mor drikker men hun skylder det. det er rigtigt træls. min mor er også rigtigt sur på mig pga at jeg er homosexuel VILLE I IKKE NOK HJÆPE MIG!! HJÆLP
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Det lyder ikke som om, at det ikke er særligt rart for dig på nuværende tidspunkt. Det er godt, at du skriver herind!
At dine forældre drikker, kan der være mange forskellige grunde til, men helt sikkert er det, at et barn aldrig kan være skyld i forældres alkoholmisbrug og- eller stofmisbrug.
Det er heller ikke dit ansvar at få dem til at stoppe med deres misbrug, det kan du ikke og det skal du ikke. Men du kan hjælpe dig selv og din familie ved at fortælle det til en ansvarlig voksen, som kan gøre noget ved det.
Derfor vil jeg høre dig ad, om du mon kunne have mod på at fortælle din lærer om situationen..? Det lyder nemlig som om, at din lærer har mistanke om, hvad der foregår..?
Jeg tænker også, at det vil være godt for dig, hvis du fortalte din lærer, at du er bange for at din far slår dig, hvis han finder ud af, at du har fortalt, hvad der foregår derhjemme. Hvis du ikke føler for at fortælle din lærer om situationen, kan du måske komme i tanke om en anden voksen, som du stoler på?
Hvis du føler, at det kan være en hjælp, skal du være velkommen til at vise dit brev og mit svar. Det kan nogen gange være med til at tage "hul" på noget, der er svært...
Jeg får også lyst til at fortælle dig om hjemmesiden
http://www.dedrikkerderhjemme.dk
- her har du mulighed for at få rådgivning omkring dine forældres alkoholmisbrug. Siden henvender sig til børn og unge, som har forældre, der drikker for meget.
I dit brev nævner du også, at din mor er sur på dig fordi du er homoseksuel.
At være homoseksuel er ikke noget man vælger, lige så lidt som man vælger at være heteroseksuel. Det man vælger er, om man lever efter den seksualitet man kan mærke, man har. Så jeg kan godt forstå, at du synes det er rigtigt hårdt, at din mor ikke accepterer din seksualitet.
Har du mon spurgt ind til, hvad det er, der gør hende sur ved, at du homoseksuel?
Måske kunne det også i denne situation være rart for dig, at du fik delt dine tanker omkring det med en fortrolig voksen, som måske kunne mægle mellem jer?
Og måske kunne det være rart for dig at skrive et brev til din mor, hvor du fortæller, hvad det gør ved dig, at din mor reagerer som hun gør..?
www.sexlinien.dk
har du mulighed for at få flere råd omkring din seksualitet og dét, som er svært.
Husk vi også har BørneTelefonen, som er gratis og anonym (telefon 116 111). Her har du mulighed for at vende det, som du har behov for med voksne rådgivere, som er vant til at tale med børn og unge om svære ting. Det gode ved denne rådgivningsmulighed er, at rådgiveren får mulighed for at spørge ind til nogle ting, som ikke helt kan lade sig gøre via BørneBrevkassen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.