Alkohol og forældre

Hej Børnetelefonen,

Jeg er en pige på 14 år som går i 8 klasse. Jeg har det problem at jeg ikke rigtig føler at jeg kan snakke med mine forældre om noget som fx alkohol. Jeg har været til konfirmationer hvor jeg drak og havde tilladelse, men har efterhånden drukket en gang, men sagde ikke noget til dem.

Jeg ved egentlig ikke om hvad de synes hvordan de har det med om jeg må drikke, og de har heller ikke rigtig forsøgt at snakke med mig om det. Jeg har det lidt svært ved at jeg ville skulle starte samtalen om det, da jeg med mine venner har snakket om, at det kunne være hyggeligt at drikke en gang imellem sammen og have det sjovt, men ikke at drikke mig fuld (har prøvet det før). Jeg ved ikke om jeg bare skal spørge mine forældre om de vil købe det til mig, da vi ikke har snakket om det.

Det skal sige at jeg har en storebror på 18 år som ikke drikker eller går til fester, så jeg er den første til at være interesseret i det. Jeg håber at i kan hjælpe mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Mange tak for dit brev! Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, når man gerne vil drikke alkohol med sine venner, men man ikke helt ved, hvad ens forældre siger til det.

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det kan være svært at spørge dine forældre. Jeg skriver med flere unge på din alder, som gerne vil drikke alkohol med sine venner. De ved heller ikke, hvad de skal gøre i forhold til deres forældre. Nogen af dem er bange for at få et nej, og hvad skal de så gøre? Måske du kender til den følelse?

Du skriver, at du har været til konfirmation, hvor du har fået tilladelse til at drikke alkohol. Jeg tænker, at det er tilladelse fra dine forældre? Hvis det er fra dine forældre, så tænker jeg, at dine forældre måske ikke er helt afvisende for, at du drikker alkohol. Jeg ved det selvfølgelig ikke, men det viser i hvert fald, at de har givet dig lov til at smage. Jeg skriver dette til dig, da det måske kan give dig lidt ro i forhold til at skulle spørge dem.

Jeg tror på, at du er en pige, som er fornuftig. Eftersom du ikke ved, om du skal spørge dem eller ej, så viser det, at du måske heller ikke har lyst til at drikke uden, at de ved det. Måske du selv har den følelse? Det er en rigtig god styrke at tænke over, hvad man gør. Så får man forhåbentlig ikke gjort noget, som man vil fortryde bagefter.

Jeg kan godt forstå, hvis det er sjovt og spændende at drikke alkohol med dine venner. Du tænker over, at din storebror på 18 år ikke drikker alkohol, men at du gerne vil. Det er meget forskelligt, hvornår man får lyst til at prøve at drikke. Du skal vide, at det ikke er unormalt hverken at være din storebror eller dig. Der er ikke nogen bestemt alder for, hvornår man har lyst at drikke alkohol og skal begynde.

Jeg tænker, at det kunne være en god idé at snakke med dine forældre om det. Så ved de, hvorfor man ringer, hvis man nu skulle få det dårligt. Vil det ikke være meget rart? Du kan måske fortælle dem, at du gerne vil drikke alkohol med dine venner. Du kan foreslå dem, at I kan lave en aftale om hvor meget, du må drikke. Måske de vil gå med til det, hvis de får at set hvor meget, som du tager med. Det kan måske give en ro hos dine forældre? Man skal være 16 år for at købe alkohol op til 16,5 procent og over 18 år, hvis man skal købe alkohol fra 16,5 procent og derover. Derfor må du ikke selv købe det. Derfor kunne det være en god idé at have dine forældre med. Så kan I sammen finde ud af, hvad du skal købe og have med.

Hvis du oplever, at det kan være svært at skulle sige det til dem. Så kunne du for eksempelvis vise dem det her brev, som du har skrevet til BørneTelefonen. Det kan nogen gange være nemmere at fortælle noget på skrift end at skulle sige det i virkeligheden. Du må også meget gerne vise dem det her svar. Jeg har skrevet med flere unge, som syntes, at det var rart at vise det brev, som de havde skrevet.

Jeg kan godt forstå, at du det er spændende at skulle drikke med sine venner. Men du skal have dig selv med. Hvis du føler, at det bedst at snakke med dine forældre om det, så er jeg sikker på, at du kan tage modet til at spørge dem. Det er allerede flot, at du har skrevet herind. Det viser, at du har gjort dig tanker i forhold til at drikke alkohol. Jeg håber, at dine forældre og dig finder en god aftale, så du kan være sammen med dine venner og prøve at drikke lidt alkohol med dem.

Hvis du har andre spørgsmål, eller har brug for at snakke med en, så er du velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol