Brev
Alkohol i familien – pårørende
Dette er egentlig ikke mit problem, og i realiteten burde jeg garanteret blande mig uden om. Men det er hjerteskærende at se.
Der er en fader som tit er nede i netto, og drikke sig møj stiv.
Normalt vil jeg ikke give dette en tanke, men i dag ændrede det sig.
Skulle ned i netto, og han sidder der igen. Her kommer hans 13 årig søn vil jeg tro over, og hiver ham hjem. Faderen var så fuld, at hans søn næsten måtte bære ham.
Igen jeg ved godt det ikke er mit problem, men det er hjerteskærende at se på, og det gør ondt ikke at kunne hjælpe ham.
Så derfor skriver jeg til jer, i håb om noget vejledning.
Kender sønnen fra folkeskolen, men dog hverken ved navn eller adresse.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak fordi du vælger at skrive til os om dine bekymringerne om drengen på 13 år. Jeg er først nødt til at sige til dig, at det er så stærkt at du skriver. Det er der ikke mange på din alder der gør, så det håber jeg, at du tager til dig som en stor anerkendelse.
Du skriver at det egentligt ikke er dit problem, men når vi ser noget, som ikke er ok, så er det helt rigtigt at reagere på bekymringer - så du skal ikke blande dig uden om! Du skal følge det du mærker - det der skærer i hjertet eller bare ikke er ok. På den måde kan du hjælpe drengen på 13 år og hans far kan få hjælp, også.
Der er flere ting du kan gøre, uden at du snakker med drengen eller faren selv.
Den første ting er, at du ved hvilken skole han går på og du kender lærerne og måske også skolelederen. Hvis der er en lærer eller skoleleder, som du tænker vil være end der hjælper drengen, så tag kontakt til den lærer eller skoleleder. Når du fortæller en lærer om det du ser, så har læreren pligt til at underrette kommunen om de ting, der bekymrer. Det betyder, at læreren skal ringe eller skrive til kommunen og underrette. Kommunen har så pligt til at handle på underretningen. Jeg kan ikke sige, hvad kommunen gør præcist - men de skal reagere og undersøge, hvordan det drengen har det.
Jeg er i tvivl om, du stadig går på skolen eller er videre i uddannelse. Uanset hvad, så håber jeg, at du har tid til at tage over på skolen og få fat i en eller flere lærere, som kan tage sig af den bekymring du har for drengen. Måske kan det være svært at fortælle det til en lærer? Så kunne dit brev og mit svar være en hjælp, hvis du har mod på at vise det.
Du kan også selv ringe til kommunen og anonymt fortælle om dine bekymringer. For at underrette kommunen skal du vide, hvad drengen hedder og hvor han bor. Hvis du ved, hvor han bor men ikke hans fornavn, så kan du underrette på det du ved om ham; dreng 13 år og hans adresse hos hans far. Måske er det muligt for dig at finde frem til?
Hvis du har forældre, venner eller veninder, som du tænker kan støtte dig i at kontakte kommunen eller folkeskolen, så er det også fint. Det der er vigtigst er, at drengen får hjælp.
Du kan også ringe eller sms'e ind til os på BørneTelefonen 116111 - chatte, hvis du synes bedre om det, og bede os om at skrive en underretning til drengens kommune. Du kan være anonym, men vi skal vide, hvor drengen bor, hans alder og hans adresse og hvad det er, du er bekymret for. Det du skriver her i brevet er en bekymring du har og det er rigeligt til at underrette om til kommunen. Hvis du kontakter os, så kan du også give rådgiveren id.nr. til dit brev her, så kan rådigiveren søge på vores hjemmeside og læse dit brev og mit svar. Herefter kan du så skrive eller fortælle de oplysninger, som du har fundet frem til om drengen.
Kommunen kan sætte ting i værk for at hjælpe drengen. Det kan være at tilbyde faren hjælp til at stoppe alkoholmisbruget, det kan være rådgivning i familien, støtte person eller andre ting. Jeg kan ikke sige præcist, hvad kommunen gør, for det vurderes og afgøres i kommunen. Jeg ved, at de har pligt til at gøre noget, når der underrettes.
Mon der er en af de muligheder, du vil gøre brug af?
En mulighed er også, at du siger 'hej' til drengen og spørge om du kan hjælpe ham? Min bekymring vil være at han siger 'nej', fordi han ikke tør sige ja - eller er flov og pinlig over, at hans far drikker og at han selv skal være voksen overfor sin far? Hvis du har mulighed for det, kan du fortælle ham om BørneTelefonen og give ham vores nummer. Vi vil meget gerne hjælpe ham.
Jeg tænker, at du bedst kan vurdere, hvad du skal gøre - men jeg håber, at du gør noget, så drengen kan få den hjælp han og hans far har brug for.
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e på 116111 og få en snak med en rådgiver - måske har mit svar sat flere tanker og spørgsmål i gang, eller andre ting, du har brug for at tale om. Du er velkommen.
Vi har åbent 11-23 hele året.
Kærlige tanker fra
BørneTelefonen