Alkohol

Kære brevkasse.

Jeg er en pige på 11 år og jeg har det svært der hjemme.

min mor drikker hele tide og hun gemmer tit øllerne for min far og nu hved jeg hvor hun gemmer dem.

Jeg hved bare ikke rigtig hvad jeg skal gøre og jeg vil helst ikke blandes ind i det.

Jeg bliver også meget tit ked af det i skolen men jeg kan bare ikke sige det til nogen og hvis jeg gør sår for jeg lidt som om jeg aldrig have gjort det.

Men det kan også være meget svært fordi jeg også meget tænker på det.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Jeg kan godt forstå det er noget du tænker meget på og, at du bliver ked af, at din mor drikker! Det er godt tænkt, at du ikke vil blandes ind i det – når jeg læser, at du ikke vil blandes ind i det, gætter jeg på, at du er en pige som godt ved, at det er noget de voksne skal tage sig af – er det mon rigtigt gættet? Eller også tænker du måske, at det vil gøre dig mere ked af det, hvis du bliver blandet ind idet?

Det er dog forståeligt det påvirker dig at din mor drikker. Jeg tænker, du føler dig utryg og det påvirker dig også henne i skolen. Jeg håber mit svar kan give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Du skriver, at din mor gemmer øl for dig og din far. Betyder det mon, at din far ikke ved, at din mor drikker? Er det mon noget du taler med din far om? Grunden til jeg spørger er, at jeg tænker, at din mor skal have noget hjælp fra en anden voksen. Den voksne kunne måske være din far?

Du skriver, at hvis du siger noget henne i skolen så det som om du aldrig har gjort det. Jeg gætter på, at du oplever det som om de ikke rigtigt lytter eller ikke helt hører, hvor meget det betyder for dig – er det mon rigtigt? Jeg bliver i tvivl om  dem du har fortalt det til henne i skolen ved, hvad de kan gøre for at hjælpe – måske ved de slet ikke, hvad de skal gøre?  Selv om man nogle gange synes man har bedt om hjælp mange gange, uden der rigtigt er kommet noget ud af det, så kan man blive nødt til at bede om hjælp igen og give de voksne en chance mere for at gøre noget – hvad tænker du mon om det?

Jeg bliver i tvivl om dem du har fortalt det til hende i skolen er dine lærere eller dine klassekammerrater? Jeg tænker, nemlig at det er vigtigt du får hjælp af en voksen. Det de voksne kan gøre er, at tale med din mor og hjælpe hende til at komme i behandling. Kommunen i den by du bor i kan give din mor behandling, eller hun kan få hjælp via lægen. For at hun kan komme i behandling kan de voksne gå ind på kommunens hjemmeside, der stor der, hvordan man gør. Når en af ens forældre kommer i behandling skal kommunen også sørge for at børnene får noget hjælp, så det måske ikke fylder helt så meget for dem. Hvilken lærer kunne du mon tage denne vigtige snak med?

Jeg ved ikke, hvordan du har det med at tale med din far eller en lærer om det, men jeg håber du har mod på det? Nogle gange kan det være lettere at få sagt noget, der er svært, hvis man skriver det – måske kunne du skrive det i et brev til din far? En anden mulighed er også at vise dit brev og mit svar – på den måde kan de voksne som skal hjælpe læse i mit svar, at de kan få hjælp hos bl.a. kommunen – hvad tænker du mon om det?

Jeg håber mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gør uden at blive blandet for meget ind i det. Hvis du har brug for at tale noget mere om det findes der en rådgivning, lige som børnetelefonen den hedder ” de drikker der hjemme.” Man kan ringe til dem på 33172010. Du kan også besøge deres hjemmeside på www.dedrikkerderhjemme.kk.dk/. Du er også velkommen til at skrive her ind igen eller ringe til børnetelefonen på 116111.

Mange tanker og hilsner fra børnetelefonen.

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol