Brev
Alkohol
Hej
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg skriver herind fordi min veninde og jeg snakkede sammen. Og pludselig græd hun mega meget fordi at hun er bange for at hendes far er alkoholiker. Hun vil helst bare holde det hemmeligt , men jeg ved ikke om vi skal tage fat i en voksen. Jeg kan ikke tænke på andet.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til BørneTelefonen, efter at du har snakket med din veninde. Hvor er du bare en rigtig god ven til din veninde. Det er vigtigt, at man har nogle gode venner omkring sig, som man kan snakke med både gode og triste ting om.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har kunne tænke på andet siden jeres snak – jeg vil rigtig gerne hjælpe dig og din veninde videre herfra.
Alkohol er et tungt emne at stå med alene på sine skuldre, når man er 13 år gammel. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg om det kunne være en mulighed, hvis du tager din veninde i hånden og i to sammen finder en lærer eller pædagog, som i rigtig godt kan lide og stoler på – Kunne det være en mulighed? Det kan også være en helt anden voksen, som din veninde har lyst til at snakke med om sin far.
Mon din veninde ved, at du har skrevet til BørneTelefonen? Du kan jo vise hende, hvad jeg har svaret tilbage til dig. En anden mulighed kunne nemlig også være, hvis din veninde måske selv ringede eller skrev til BørneTelefonen? På BørneTelefonen er man altid anonym og det er helt gratis. Så kan vi hjælpe din veninde med forskellige forslag til, hvad hun kan gøre.
Din veninde kan også læse mere her (måske kan du læse sammen med hende, hvis hun har lyst?): https://bornetelefonen.dk/alkohol-i-familien/
Du skriver i dit brev, at du ikke kan tænke på andet og det er ikke noget, som du skal gå rundt med alene. Så hvis du oplever at din veninde ikke har lyst til nogle af de forslag, så kunne det også være en mulighed, hvis du måske snakker med din egen mor eller far om det?
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen. Vi vil gerne lytte og hjælpe med stort og småt.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen