Brev
Alkohol.
Hej:)
jeg hedder k og er en pige og er 14 år.
Jeg er en der ikke ligefrem har haft det nemt, jeg har en far som er psykisk syg og alkoholiker.
Mig og ham har været meget igennem. Jeg er meget far`s pige…. men….. nogle gange synes jeg at det er svært.
Jeg har svært ved at han drikker så meget, men han bliver ikke som såen fuld men man kan mærke at han har fået noget, også når han har en af han`s gode venner på besøg og de drikker nogle øl det HADER jeg.. fordi de ender altid med at drikke 5-6 øl og det altså ikke pisse fedt når jeg i forvejen ikke kan lide at han drikker.
jeg håber lidt i kan hjælpe mig med et råd til at fortælle min far at jeg ikke kan lide at han drikker alle de øl..
knus pigen k på 14 år.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
Jeg kan virkelig godt forstå, at du bare hader, når din far drikker. De fleste børn kan ikke lide, at deres forældre drikker. For det er svært at føle sig helt tryg ved en far eller mor, der ikke er ædru. Selvom de måske ikke er fulde, så ændrer alkohol jo deres måde at være på. Og det kan være rigtig utrygt.
Derfor kan jeg godt forstå, at du gerne vil have nogle råd til, hvordan du fortalt din far, at det påvirker dig, at han drikker alle de øl.
Jeg ved, at det kan gøre en stor forskel at få hjælp fra en anden voksen til at tage snakken. Mange alkoholikere erkender nemlig ikke, at de har et problem. Derfor skal de nogle gange have hjælp til at høre, at deres nærmeste ikke trives med deres alkoholforbrug.
Måske har du derfor en god lærer, du kan tale med. Eller en god vens mor eller far, du kan bede om hjælp. Jeg ved godt, at det kan føles som om, man udleverer sin far, når man fortæller andre om hans problemer. Men det er vigtigt at gøre, for at I begge kan få hjælp.
Alkohol påvirker som du sikkert kan mærke alle i familien. Du har måske allerede oplevet, at du ikke tør tage venner med hjem? Eller måske går du rundt og er bekymret for, at der skal ske din far noget. Det kan gå ud over din skole og dine venskaber. For det kan være rigtig svært at koncentrere sig om sit eget liv, når ens far ikke har det godt.
Jeg håber derfor, at du holder fast i modet om at få hjælp til du og din far. Det fortjener I. Jeg fornemmer tydeligt, hvor glad du er for ham, og jeg tror, der er stor kærlighed mellem jer. Jeg ønsker for jer, at den ikke bliver ødelagt af alkohol.
Der er også flere steder, der hjælper familier med alkoholproblemer. Jeg vil råde dig til at se nærmere på:
Tuba: http://tuba.dk/, der tilbyder råd og terapi til børn og unge, hvis forældre drikker.
Se også mere på Hope: http://www.hope.dk/ung, som er en hjemmeside om alkohol i familien. De har en liste over de steder, hvor du kan få hjælp. Du skal bare klikke dig ind på det sted i landet, hvor du bor, for at se mulighederne.
Du kan også se mere på https://dedrikkerderhjemme.kk.dk/.
Det kan være svært at tale om, at ens forældre har et misbrug. Men det hjælper at snakke med nogen i stedet for at gå rundt med problemerne alene. Derfor er du også meget velkommen til at ringe til os. Vi vil altid gerne hjælpe dig.
Hvis du synes, det er svært at fortælle en lærer eller en anden voksen om dine problemer derhjemme, så vis dem dit fine brev og mit svar. Så ved de, hvad de skal gøre for at hjælpe dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste - hold fast i dit mod og bed om hjælp. På den måde viser du både dig selv og din far kærlighed.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen