Alkohol.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære K

Jeg kan virkelig godt forstå, at du bare hader, når din far drikker. De fleste børn kan ikke lide, at deres forældre drikker. For det er svært at føle sig helt tryg ved en far eller mor, der ikke er ædru. Selvom de måske ikke er fulde, så ændrer alkohol jo deres måde at være på. Og det kan være rigtig utrygt.

Derfor kan jeg godt forstå, at du gerne vil have nogle råd til, hvordan du fortalt din far, at det påvirker dig, at han drikker alle de øl.

Jeg ved, at det kan gøre en stor forskel at få hjælp fra en anden voksen til at tage snakken. Mange alkoholikere erkender nemlig ikke, at de har et problem. Derfor skal de nogle gange have hjælp til at høre, at deres nærmeste ikke trives med deres alkoholforbrug.

Måske har du derfor en god lærer, du kan tale med. Eller en god vens mor eller far, du kan bede om hjælp. Jeg ved godt, at det kan føles som om, man udleverer sin far, når man fortæller andre om hans problemer. Men det er vigtigt at gøre, for at I begge kan få hjælp.

Alkohol påvirker som du sikkert kan mærke alle i familien. Du har måske allerede oplevet, at du ikke tør tage venner med hjem? Eller måske går du rundt og er bekymret for, at der skal ske din far noget. Det kan gå ud over din skole og dine venskaber. For det kan være rigtig svært at koncentrere sig om sit eget liv, når ens far ikke har det godt.

Jeg håber derfor, at du holder fast i modet om at få hjælp til du og din far. Det fortjener I. Jeg fornemmer tydeligt, hvor glad du er for ham, og jeg tror, der er stor kærlighed mellem jer. Jeg ønsker for jer, at den ikke bliver ødelagt af alkohol.

Der er også flere steder, der hjælper familier med alkoholproblemer. Jeg vil råde dig til at se nærmere på:

Tuba: http://tuba.dk/, der tilbyder råd og terapi til børn og unge, hvis forældre drikker.

Se også mere på Hope: http://www.hope.dk/ung, som er en hjemmeside om alkohol i familien. De har en liste over de steder, hvor du kan få hjælp. Du skal bare klikke dig ind på det sted i landet, hvor du bor, for at se mulighederne.

Du kan også se mere på https://dedrikkerderhjemme.kk.dk/.

Det kan være svært at tale om, at ens forældre har et misbrug. Men det hjælper at snakke med nogen i stedet for at gå rundt med problemerne alene. Derfor er du også meget velkommen til at ringe til os. Vi vil altid gerne hjælpe dig.

Hvis du synes, det er svært at fortælle en lærer eller en anden voksen om dine problemer derhjemme, så vis dem dit fine brev og mit svar. Så ved de, hvad de skal gøre for at hjælpe dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste - hold fast i dit mod og bed om hjælp. På den måde viser du både dig selv og din far kærlighed.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol