Algoholiger

Min far har drukket øl siden jeg var 2 og jeg er 11 nu og han gøre det stadig væk 😭😭

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Du skriver, at din far drikker øl, og har gjort det siden du var to. Er det mon noget han gør hver dag, eller får han en øl til maden engang imellem, måske når der er gæster på besøg? Hvis det kun sker en gang imellem, og hvis han ikke drikker særlig mange øl, så behøver det ikke at være noget, du skal være bekymret for.

Jeg kan se, at du tænker, at din far nok drikker for mange øller. Når du er bange for, om din far drikker for mange øl, kunne du måske tale med din mor om din bekymring, hvis I har et godt forhold? Ellers kan du måske tale med din far?

Måske føles det svært at skulle tale om med din mor eller far? Så kan det være en idé at skrive det i et brev eller en besked, så din mor og far ved, hvad du snakker om.

Så kan din mor (og far) lytte til dig, og snakke med dig om, de tanker du går med. Du er også meget velkommen til at vise din mor eller far dit brev og mit svar.

Måske har du ikke en mor eller far, som du snakker så meget med om svære ting. Så kan du måske bruge en anden voksen?

Det kan være, at du har en anden voksen i familien, som du kunne snakke med? En mormor? En faster?

Det kunne være, at det ville hjælpe, så du ikke skal gå at være bekymret helt alene?

Du kan også læse vores  gode råd om, hvad man kan gøre, hvis man synes ens forældre drikker for meget. Du finder det her: Alkohol i familien

Du kan også ringe til TUBA . De er gode at tale med om forældre og alkohol – og har hjulpet mange!

Jeg håber, at du kan bruge mit svar – husk at du også altid er velkommen til at ringe eller skrive igen til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke mere med os.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol