Brev
Alkohol
Hej Børnetelefonen!
Jeg skriver fordi jeg er i tvivl omkring noget.
Jeg er en pige på 12,5 mine forældre er skilt, og jeg har altid boet mest hos min mor. Her for tiden ser jeg kun min far 1 gang om måneden – hvilket passer mig helt fint. Når jeg er hos min far, sker der ikke en skid (sagt lige ud) jeg keder mig så ufatteligt meget, min far snakker engelsk, hvilket gør det svære og kommunikere med ham.
Jeg ved han selvfølgelig vil gøre alt for mig, det virker bare ikke sådan når han ofte drikker 4-7 elefantøl når jeg er der.
Han gør det nok ikke i hverdagene, men jeg har det så skidt ved at se ham købe alle de øl og kaste dem i sig som fik han penge for det.
Her for 1,5 år siden begyndte jeg at udvikle en angst for min mor skulle dø, da hun røg på daværende tidspunkt, efter jeg havde fortalt hende om mine tanker stoppede hun med at ryge – hvilket gav mig enormt meget ro i maven.
Jeg ville ønske jeg kunne fortælle min far at jeg virkelig ikke kan lide han drikker så meget., han er ikke anderledes, og han er heller ikke voldsom.
Men det bare tanken om det alkohol han drikker, der gør mig utryg. Det skal også lige siges jeg hader være hos min far, da jeg synes der er så mega klamt, toilettet er så støvet, huset er så klamt, køkkenet sejler osv.
jeg har kun haft en ven med derhjem, fordi jeg er pinlig over hvordan vi bor, over min far drikker så meget fordi hvad nu hvis nogle tænkte han var voldelig.
Han er min far, og jeg elsker ham. Men jeg kan bare ikke lide alkoholen og smøgerne. Især alkoholen da det påvirker værst.
Hvad gør jeg?
Hilsen pigen på 12,5
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12,5 år.
Tusind tak for dit fine og meget velformulerende brev. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Når jeg læser dit brev, får jeg et klart indtryk af, at du er en meget betænksom, omsorgsfuld og eftertænksom pige. Du går meget op i, at folk du holder af, har det godt, og du bekymrer dig for dem, når du kan se, at deres livsstil er usund.
Det er nogle gode egenskaber, som jeg helt sikkert synes, at du skal holde fast i.
Jeg synes det er så fint, at du skriver, at du stadig elsker ham, men at du ikke kan lide at han ryger og drikker. Og det forstår jeg godt – han er jo din far, og man kan sagtens elske personen, selvom man ikke synes om, det personen gør.
Når det så er sagt, kan jeg virkelig godt forstå, at du har det skidt med at se din far drikke så mange øl, og at du heller ikke kan lide, at han ryger.
Jeg kan også sagtens forstå, at du ikke har lyst til at invitere venner over, når du synes at huset er klamt.
Når man drikker meget alkohol, har man ofte også et mindre overskud til at lave ting sammen med sine børn, og mindre overskud til at gøre rent i huset. Og ofte kan det være svært for personen, der er i det, selv at se problemerne – at huset er klamt, og at hans vaner påvirker dig på en dårlig måde.
Men mange mennesker bliver motiveret til at gøre noget ved deres dårlige vaner, når de ved eller kan se, at det påvirker dem de holder af negativt – fx deres børn. Derfor vil mit bedste råd være at få fortalt ham,  hvordan du har det med det hele, og hvad du godt kunne tænke dig, var anderledes.
Du fortæller selv, at det fik din mor til at stoppe, da du fortalte til hende, hvordan du havde det.  Og du fortæller også, at det gav dig ro i maven at fortælle det til din mor. På samme måde tror jeg, det vil give dig ro i maven, at fortælle det til din far.
Det kan være en svær samtale at have. Men jeg ved, at det hjælper mange børn at formulere et brev til sin forælder, hvor det der er svært at sige højt, står skrevet.
Det kunne fx være dette brev, som du viste til din far – måske ved at printe det ud.
Hvis din far ved, hvordan du har det med det, kan det måske få ham til tænker over, at han gerne vil stoppe med at ryge og drikke.
Det kan jeg selvfølgelig ikke vide eller love, for er man afhængig af alkohol, kan det være rigtig svært at forestille sig et liv uden.
Din far har dog også muligheden for at komme i gratis misbrugsbehandling, i den kommune han bor i. Du kan læse mere her.
Det er dog vigtigt, at han selv ønsker at komme i behandling og det er derfor kun noget han  selv kan vælge.
Det kan også være en hjælp, hvis du deler disse tanker med en anden voksen, som du er tryg ved.
Vedkommende kan eventuelt hjælpe dig med at tage snakken med din far. Det kan fx være en lærer, en pædagog  – eller din mor, hvis de stadig har et fint forhold til hinanden, selvom de er skilt. Hvad tænker du om det?
Du har allerede udvist en masse mod, og taget snakken med din mor omkring hendes rygning.
Jeg tror på, at du kan finde dette mod frem igen, og tage snakken med din far om, hvordan du har det hos ham.
Held og lykke!
Jeg håber, at du kunne bruge mine råd. Husk også at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen – enten her på brevkassen, i chatten eller på tlf. 116 111. Der sidder altid en voksen klar til at hjælpe.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen.