Brev
🥃Alkoholiker🍻
Hej BørneTelefonen
Jeg tror min far er alkoholiker, han drikker øl hver dag han falder i søvn på sofaen hver aften næsten, og mine søskende og jag kan ik få ham i seng fordi han sover og nok er fuld,
Han siger selv han ik er alkoholiker og at han vare drikker øl for at have styr på tingene men det er virkelig irreterne at han er fuld hver aften og ligger og råber i søvne, ved ik om han kan få hjælp selvom han ik selv vil
Tror at min far er alkoholiker
Jeg ved ik hvad jeg skal gøre hjælp mig hvis i kan
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor er det godt du skriver herind! Jeg kan godt forstå at du virkelig står i en svær situation og ikke ved hvad du kan eller skal gøre ved din fars øl-drikkeri. Og det er fordi at det ikke er dig som kan gøre noget, men i virkeligheden kun din far selv. “Og hvordan så det, når han nu ikke vil indrømme at han drikker for mange øl” tænker du måske.
Det kan være rigtig svært at svare på hvordan man får en alkoholiker til at stoppe med at drikke, og det er ikke sikkert at din far kommer til at stoppe lige her og nu. Men det er i hvert fald sikkert at det ikke er din eller dine søskendes skyld, at han drikker og det er ikke jer der skal have ansvaret for at få ham i seng, det burde være omvendt.
Det lyder til at du har forsøgt at snakke med din far om problemet og at han så bare mener at han ikke har et problem. Men alene det at han siger at han drikker øl for at have styr på tingene, tyder på at han har et problem.
Måske kan du prøve at snakke med ham, når han ikke har drukket øl og så fortælle ham at det gør dig rigtig ked af det og irriteret når han drikker. At du har brug for en far som ikke drikker og som du ikke skal få i seng om aftenen. At du savner en far som kan være  noget for dig. Måske kan I få en snak om tingene og det kan være han vil se lidt anderledes på det? Du kan også vise ham dit og mit brev og se om det vil få ham til at forstå problemet.
Uanset om din far er villig til at snakke om det eller ej, så tror jeg det ville være rigtig godt for dig at dele det med en anden. Det kunne f.eks. være din klasselærer eller en venindes mor? Det kan også føles rart at tale med en rådgiver fra organisationen TUBA. Her ved rådgiverne rigtigt meget om netop dét, du fortæller – så du behøver ikke fortælle alt fra bunden
Du kan også prøve at ringe til børnetelefonen på tlf. 116111, hvis du kunne have mod på det? Her kan de rådgive dig i forhold til at tage kontakt til kommunen så din far og din familie kan få noget hjælp.
Alle børn har ret til tryghed og til at blive passet på. Og lige nu hvor din far drikker så mange øl at han falder i søvn på sofaen og er svær at få i seng, tænker jeg ikke at det er særlig trygt, hverken for dig eller dine søskende? Jeg kan høre at du har en stor omsorg for din far og jeg ønsker at du vil bruge den omsorg for dig selv også, ved at søge hjælp og dele dine oplevelser med en voksen.
Du kan læse mere om alkohol i familien på BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/alkohol-i-familien/
Her kan du få gode råd, læse hvilke rettigheder du har, eller du kan læse andre børns historier om problemer med alkohol i familien.
Jeg ser allerede en stor styrke i dig, i og med at du har skrevet herind for at søge hjælp til den situation du står i. Jeg tror på at du kan finde modet til at få talt med en voksen i dit netværk om de ting du oplever, så din familie kan få den hjælp I har brug for. Eller du kan bruge den voksne til bare at få talt om de ting der er svære.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.