Brev
Bange for at sove
Hej
jeg er en pige på 14 år
Jeg er virkelig bange for at sove.
Jeg er bange for at jeg dør.
Ikke at der kommer nogen om dræber mig men at jeg lige pludselig dør.
At min krop lige pludselig ikke kan mere.
Jeg græder tit over det når jeg skal sove.
Er typisk også bange for at der kommer til at ske noget dårligt næste dag.
Jeg var også bange for døden da jeg var lille. Jeg var bange for at jeg havde spist noget som var farligt, men så gik det væk.
Nu er det bare kommet tilbage.
Da jeg var lille sagde jeg det til mine forældre og de sagde at jeg jo ikke ville dø og det var noget mærkeligt som jeg tænkte på.
(Føler altid at det har været svært at åbne op)
Nu er jeg jo 14 og går i 8 så hvorfor er jeg bange??
Plejer at gå i seng klokken omkring 00:00-01:00 fordi jeg er så bange for at jeg dør.
Fx hvis jeg har hoved pine så er jeg bange for at det er noget større end bare en helt almindelig hoved pine.
Også da jeg gik i 6 havde jeg rigtig svært ved at sove.
Håber at alt giver mening
Men håber bare at det snart stopper
Håber i kan hjælp hilsen pigen på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om at være bange for at sove, da du frygter ikke at vågne op igen. Det er rigtig modigt af dig at række ud efter hjælp, så jeg håber virkelig jeg kan hjælpe dig.
Du beskriver, hvordan du igennem mange år har kæmpet med frygten for pludselig at dø, eller at komme til at spise noget farligt eller at der sker noget dårligt næste dag, som gør at du vil dø. Du tør ikke lægge dig til at sove om natten af frygt for ikke at vågne op igen.
Du har delt dine tanker førhen med dine forældre, og tankerne er kommet og gået. Men nu er de vendt kraftigt tilbage. Du ønsker at det skal stoppe med ved ikke hvordan.
Kæreste du, hvor er du bare god til at sætte ord på, hvordan tankerne fylder hos din. Det er bestemt ikke rart at gå og være bange for pludselig ikke at vågne op igen. Du skal vide, at du ikke er alene om at have disse tanker, og at vi her på BørneTelefonen