Brev
At være bekymret for en ven
Hej børnetelefonen.
Jeg har en rigtig god veninde som jeg er bekymret for. Hun kom nemlig en dag i skole og sagde hun til hele vores vennegruppe at hun hade skåret sig selv med en saks.
Mine andre venner blev først lidt forundret med så begyndte de bare at joke med det ( de er overhovedet ikke dårlige venner ) jeg blev der imod bekymret fordi hun hade cuttet i sig selv. Hun viste os endag hendes sår. Senere samme aften var jeg nød til at skrive til hende fordi jeg ikke kunne sove.
Jeg skrev at jeg var meget bekymret over det hun gjorde mod sig selv, og hun skrev at det var en engangs ting og ar hun ikke vil gøre det igen. Men en uge senere sagde hun igen at hun havde skåret sig flere stæder, med en saks så det ville gøre extra ondt.
Jeg spurgte om hun virkelig hade set hvad jeg havde skrevet til hende og hun sagde bare henkastet at hun simpelthen ikke kunne lade være. Men hun sagde bagefter at hendes forældre havde opdaget det en dag ( hun kan virkelig ikke fordrage sine forældre ) at hun havde cuttet i sig selv og ville derfor sende hende til psykolog.
Hun virket virkelig chil med det fordi hun tydeligvis ved at der er noget galt. Desuden har hun sagt gentagne gange at hun har lyst til at dø, og hun joker med det så som: vis der er nogen af os der skal dø først er det mig.
Jeg ved ik.. jeg vil bare gerne vide hvad jeg skal gøre for at være en god ven. Og bare lige jeg har ikke lyst til at mine forældre ved det fordi så skal jeg sikkert snakke med dem i flere timer, og det har jeg ikke lyst til ( jeg elsker mine forældre jeg kan bare ikke overskue at snakke med præcis med dem ) håber du forstår, og sorry for at det blev lidt langt
Hilsen pige på 12.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Du skriver ind til os, fordi du er bekymret for din veninde. Hun har nemlig cuttet i sig selv flere gange, og hun har også flere gange sagt eller joket med, at hun har lyst til at dø. Du har allerede skrevet til hende, at du er rigtig bekymret for hende, hvortil hun svarede, at det var en engangsting, men hun har alligevel gjort det igen efterfølgende.
Jeg synes, det er så godt, du har skrevet til os (og dit brev er på ingen måde for langt), og jeg kan virkelig godt forstå din bekymring. Jeg vil forsøge at hjælpe dig alt det, jeg kan.
Du spørger, hvad du skal gøre for at være en god ven. Jeg vil understrege, at du på mig virker som en enormt omsorgsfuld, betænksom og dejlig veninde, som har styrken og modet til at hjælpe sine nærmeste, når du kan mærke, at de har brug for det. Du udviser handlekraft ved at skrive ind til os. Det synes jeg er nogle helt fantastiske egenskaber, og din veninde er rigtig heldig, at hun har en veninde som dig. Det håber jeg, du ved og vil klappe dig selv på skulderen for.
Når det så er sagt, kan jeg virkelig godt forstå, hvorfor du rækker ud efter hjælp. For det her er en meget alvorlig ting, og det er ikke noget, som du som veninde – eller blot som en 12-årig – skal bære på dine skuldre. Her skal de voksne træde til.
Cutting og selvmordstrusler
Jeg får lyst til lige at fortælle dig om begrebet cutting. Måske du allerede ved det. Men nogle mennesker går rundt med nogle problemer, trælse tanker, bekymringer eller andet, som kan hobe sig op og være svære at håndtere.
Det kan pludseligt blive for meget for personen og resultere i selvskade. Ved at påføre sig selv smerte, kan det nemlig flytte fokus fra ens svære problem, og på den måde får man et øjebliks fri fra problemerne. Giver det mon mening? Sandheden er bare, at det desværre er en rigtig skidt måde at håndtere problemerne på, fordi det ikke løser selve problemet. Og samtidig er det en farlig ting at gøre.
Derudover kan cutting være noget man gør, fordi man har svært ved at udtrykke, hvorfor man måske har det skidt. Eller at man ikke får den hjælp, man har brug for. Og på den måde bliver cutting et råb om hjælp. Ligesom det også kan være et råb om hjælp, hvis man truer med at begå selvmord, eller hvert fald går og fortæller, at man har lyst til eller tanker om at dø.
Tror du mon din veninde kan genkende nogle af disse ting?
De voksne skal på banen
Jeg synes allerede, du har været mega sej og sagt til din veninde, at du er bekymret for hende. Derudover har hendes forældre besluttet, at din veninde skal til psykolog. Det synes jeg bestemt lyder som en rigtig god idé. Det vil sige, at der allerede er ved at blive taget hånd om tingene. Derfor kan jeg stadig godt forstå, hvis du føler dig utryg, for som du skriver, tager din veninde stadig meget let på det hele og virker chill.
Tror du det ville kunne hjælpe dig, hvis du tog en snak med din venindes forældre? En snak hvor du kan beskrive din bekymring, og hvor de måske kan gøre det klart overfor dig, at de har tingene under kontrol. Så du på den måde måske kan være lidt mere i ro med, at der er nogle voksne, der er i gang med at hjælpe hende. Måske kan din veninde også være til stede, så hun også kan høre, hvordan du faktisk har det med det hele.
Det kan også være, du har en skolelærer, som du er tryg ved, som du kan tale med det her om? Jeg tror i hvert fald, det er vigtigt, at du også får talt med nogle voksne omkring din bekymring, så du ikke skal bære rundt på den alene. Og så du kan være i ro med, at du har gjort alt, hvad du kunne for at hjælpe hende.
Jeg kan forstå på dig, at du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det, hvilket jeg også anerkender. Men jeg vil alligevel opfordre dig til at overveje det på ny. Mest fordi jeg tror på, det vil være en hjælp for dig, at du har nogle voksne at tale med det om.
Du er også mere end velkommen til at ringe til os på BørneTelefonens nr 116111. Her sidder der en voksen klar, som du kan tale med helt anonymt og gratis, hvis du har lyst til det.
Du ER en god ven
Mit vigtigste råd til dig er, at du deler dine tanker med en voksen, så du ikke skal bære rundt på din bekymring alene. Og så vil jeg igen understrege, at du allerede har gjort det, som en god ven bør gøre – du har nemlig forklaret din veninde, at du er bekymret for hende.
Jeg håber, du kan bruge mit brevsvar, og jeg ønsker dig og din veninde alt det bedste.
Kram fra BørneTelefonen