Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Kan ik falde i søvn…

Hej jeg er en dreng på 12 år.

Her for det seneste

er jeg begyndt og lade vær med og sove

og være op til kl 2 om natten

og spise en masse snaks i løbet af natten

og ved ik hvad jeg skal gøre

og hver morgen vågner jeg op

og er mega træt og er ogs træt over i skolen.

Plzzz hjælp mig!!!

Dreng, 12 år
Svar fra andre

Børn

Hej dreng på 12 år

De fleste vil nok sige at du skal lægge telefonen væk. Det siger jeg også. Skærmen er meget forstyrende for dit sind og dine tanker uden du bemærker det. Det vil også være en god ide at lade vær med at spise snacks da der er en masse ting i snacks som kan give dig energi nok til at du ikke kan falde i søvn. Lidt ligesom kaffe.
Jeg selv læser tegneserier i sengen lige inden jeg skal sove, det er hyggeligt og man får tankerne hen på noget andet end ens eget liv. og det er en meget god måde at blive træt på, man bliver søvnig af at læse.

Ps. Hvis du ikke kan finde en god tegneserie så kan jeg anbefale Anders and.

Håber du kunne bruge det til noget<3

  • M, Pige, 14 år

Som de andre også har sagt så er det jo selvfølgelig en god ide at undgå skærm inden sengetid – og ikke kun lige inden men faktisk en hel time eller mere inden du lægger dig til at sove.

Jeg har nogle tip til at falde i søvn her:
1. Aftenrutine
Hvis kroppen ikke er “klar” over at den skal til at sove kan det være svært for den at falde til ro om aftenen, derfor kan en aftenrutine anbefales.
Det kan fx. Være at man hver aften:
– tager et bad
– meditere
– Skriver dagbog
– Læser
– Tegner
Man kan gøre flere af tingene. Helst på samme tidspunkt (nogenlunde) hver aften, og det kan være alt muligt man gør bare helst noget der ikke kræver alt for meget hjerneaktivitet men er med til at gøre en træt og falde til ro.
Når kroppen efterhånden lærer at ens “aftenrutine” er et signal på at det nu er sengetid vil den have nemmere ved at falde i søvn😊

2. Få styr på tankerne
Hvis der i ens hverdag er meget man går og tænker over:
Det kan enten være fordi man har problemer eller der er noget spændene der forgår i ens liv…
Så kan det være en god ide enten at tale med nogen om det, meditere eller gøre noget andet for at holde tankerne på afstand. Det kan nemlig være mega svært at sove hvis man ligger og tænker på alt muligt.
For nogen kan det også hjælpe med dybe vejrtrækninger eller at tælle får:)

3. Lad være med at presse dig selv
Du må endelig ikke sige til dig selv “jeg skal falde i søvn nu” for så falder du ikke i søvn

Håber du får sovet☺️
Hilsen

  • ., Pige, 14 år

hej dreng 12 år

jeg er en pige på 13 og har faktisk samme problem . men jeg plejer og lægge telefonen væk. det hjæper rigtigt meget på mig ihvertfald

  • alma, Pige, 13 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat