Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Energi

Læs hele brevet
Svar fra andre

Børn

Jeg tænker først og fremmest at du skal prøve at tænke på fysiske ting, som f.eks får du nok søvn? Får du nok at spise og drikke? Får du nok frisk luft? Osv.

Måske kan du lave en liste over hvad du skal være bedre til.

Men det kan også være mentalt, for hvis man er stresset kan man nemt løbe tør for energi. Det kan være at du skal tale med din mor eller far om at lave en tidsplan, både med alle de praktiske ting, men også ting der er sjove eller gør dig glad, da det er vigtigt at du også har tid til at hygge dig. (Det får man mere energi af)

Hvis du fortsat er meget træt, synes jeg at du skal prøve at snakke med en læge, for det ikke være sjovt ikke at have meget energi. ❤️

  • H, Pige, 16 år

Hej du.
Jeg har været igennem det samme, intet energi, man magter ikke noget, specialt ikke efter en drænende skoledag. Jeg er heller ikke et specialt socialt menneske overhovedet.

Der er nogle forskellige ting man kan gøre, men det tager lidt tid før der sker noget, så det er helt normalt.
Først og fremmest er det vigtigt at have nogle basis ting på plads, som en ordentlig døgnrytme med nok søvn (ca. 7-9 timer)
En anden virkelig god møde at få energi på er faktisk at bruge energi på at få rørt sig. Det lyder lidt baglens, men det er fordi at så vender kroppen sig til at man skal bruge mere energi i løbet af dagen. Så få rørt dig hver dag.
En anden ting som stjæler rigtigt meget energi er suger. Så prøv at undgå det mere.
Alt det her lyder som noget din mor nok ville sige, men det virker faktisk.
Det lyder nok også rimeligt umuligt at skulle bruge længere til på at sove hver dav, og så også noget tid på at få rørt sig, når man allerade føler sig stresset.
Det jeg gjorde, var at tage en snak med mine forældre om det, og vi fik aftalt med skolen, at jeg kunne tage en uge væk fra skole, det var også lige inden en ferie, og det hjalp at have 2 uger hvor man bare ikke skulle lave noget. Så du kan prøve at gøre det samme, du har sikkert også juleferie lige om lidt.
Hvis du føler dig rigtigt stresset, og har deciderede symptomer på stress (det kan være at du føler dig virkelig trist hele tiden, også det her med at du ikke har overskud til at lave basale ting som at tømme opvaskeren, og andre lignende ting) så er det vigtigt at I tager det hellere lidt for seriøst, det lyder ikke til at du har decideret stress, men måske, som jeg, det der ligger før.
Hvis du føler det, så skal dig og dine forældre lige få taget en snak med en læge, det betyder ikke at der er noget galt med dig, men at lægen kan hjælpe med at forbygge noget. (lægen kan også hjælpe med at aftale med skolen hvis du vil det)
Men, bare rolig, det lyder måske lidt voldsomt med at lægen skal involveres, men det er nemlig det at det ikke skal blive, det skal ikke gå hen og blive alvorligt.

(lige en sidste ting, du skriver af du syndes at hjemmeakole var rart, fordi du ikke skulle bruge så meget socialt energi. Jeg har det på samme måde. Det her er til om et år eller to når du går ud af 9’ne. Hvis det er noget i den her stil du ville, så ville jeg lige sige at man kan tage HF online (hf e-learning), det kan være det kan hjælpe dig)

Du har alt min support på at du kommer vidre og kan have massere af fritid og overskud igen.

Hilsen en dreng der har været i samme situation 🙂

  • En dreng der har været igennem det samme, Dreng, 15 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat