Brev

Mundtlige karakterer krise hjælpppp

Lang rant men, hvad er jeres meninger om mundtlige karakterer givelse i vores skolesystem?.

Mine lærer vil kun give en karakter højere en 4 hvis man deltager aktivt mundtligt.

Problem, jeg har aldrig rigtig rækket hånden op, aldrig!

Og tiden er der hvor niende kun har et halvt år tilbage,

mit sidste skole år på den skole jeg har gået på siden jeg var lille.

Jeg er aldrig aktivt mundligt i plenum.

Kun når der er gruppe arbejde, eller hvis man arbejder sammen med en anden.

Jeg er okay ofte interesseret i det vi laver, jeg er ambitiøs

og prøver mit bedste ikke at skynde mig med det vi skal lave.

Ikke at jeg altid gør det grundigt til bunden.

(Nærmest alle andre bruger chatgpt til at svare på spørgsmål, definitioner,

endda til at skrive en aflevering :(, men det er deres valg).

Jeg syntes bare at det er trist at jeg laver alle mine lektier,

laver det der bliver forventet, er interesseret i emnerne.

Men at fordi jeg ikke rækker hånden op i et klasse lokale

og fortæller hvad jeg har svaret fyldt med dømmende klassekammerater

hvor du bl.a. ikke må lyde andet en klog, men du må heller ikke være for klog! grrrrrrrr

Og du må ikke have et dårligt ordforråd når du taler

(så må du hellere klappe i for ellers bliver du bagtalt).

Jeg for 10 i sprog fag, pga vi tit laver videoer hvor vi snakker mundligt i stedet for fremlæggelser,

jeg for det meste 7,10,12 i fremlæggelser,

men vi har slet ikke haft nogle i nu da lærerne ser mere frem til eksamen.

Jeg har fået 02 i flere fag nu fordi jeg ikke deltager mundtligt, dog har jeg lavet det der er blevet sagt.

Jeg syntes ikke det er helt fair.

Jeg kan meget bedre lide projekt ugen da vores karakter ikke kun gælder på det mundtlige

men også om vi har arbejdet aktivt, lavet det vi skulle, været interesseret, osv.

jeg forstår godt at det er et krav at være mundtligt aktivt

men jeg bliver bare ked af det når jeg får en karakter der slet ikke definere det niveau jeg er på.

Overreagerer jeg? måske er karakterer ikke så vigtige igen at gå op i?

Måske skulle jeg bare sige noget i timen? (det føltes umuligt.)

Jeg ved at jeg gerne vil prøve at tage en udannelse efter efterskole (10kl.) eller blive lært op et sted.

det hele er kaos://

Tak hvis du læste mit brev, hvis du har nogle tanker om det her du gerne vil dele sætter jeg pris på det <333

Mvh M

15 år
Svar fra andre

Børn

Det lyder surt, men det lyder også som du kan være mere selvsikker og arrogant når nu taler. Tro på dig selv og begynd at ræk hånden op noget mere, selvom det er svært.

  • Anonym

Din mundtlige karakterer er stort set ligegyldig i folkeskolen. Jeg går selv i 1.g og i 9. betyder det næsten ingenting at du ikke rækker hånden så meget op så længe du laver dine afleveringer og lektier. Hvis det går dig meget på så prøv på at spørge din lærer spørgsmål 1-1 så du også på den måde kan vise dine lærere at du er interesseret, uden at stå foran hele klassen. Hvis det heller ikke virker så kan du prøve at tage en snak med dine klasselærer.

Altså: Karakterer er ligegyldige så længe du består i folkeskolen, selv hvis du mod forventning (du virker ikke som en med et lavt snit) får et snit under 6, så kan du bare tage en optagelsesprøve for at komme ind på din ungdomsuddannelse.
Held og lykke!

  • Anonym, Dreng, 16 år

Du bliver ved med at nævne at du er dygtig og ikke rækker hånden op.
Lad dette være din motivation:
Gør det.

  • Anonym, Pige, 15 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat