Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Skole udfordringer

Læs hele brevet
Svar fra andre

Børn

Når du springer fra i skolen, så spørg ind til det du ikke forstår.

Sørg for altid at lave dine lektier og hvis de er svære så spørg dine forældre eller ring til en veninde og spørg hende om hjælp. Hvis hverken dine forældre eller veninder kan hjælpe dig så skriv dine spørgsmål ned på et stykke papir, og spørg læreren næste dag. Så bliver læreren også glad for at se at du er engageret : )

En vigtig ting for koncentrationen er søvn. En teenager skal faktisk sove 9 timer hver nat for at kunne fungere optimalt, så måske du sover for lidt.

At lave dine lektier er virkelig vigtigt, for ellers kommer du ekstra meget bagud. Det kan være svært at huske alle de ting som du læser så det kan være en god idé hurtigt at notere de vigtigste pointer ned. Når så du kommer i skole næste dag, og læreren spørger om et spørgsmål, kan det være at du er heldig og har noteret svaret ned i dine noter, eller måske kan huske svaret fra lektierne.

Hvis det er svært for dig at tage dig sammen til at lave lektierne, så sæt dig f.eks. et mål om at bruge en time på at lave lektier hver dag. Du kan gøre lektierne sjovere ved f.eks. at drikke te og høre musik samtidig- måske kan du lave lektierne sammen med en veninde (medmindre det bliver for svært at koncentrere sig)

Du skal nok blive erklæret uddannelsesparat, før eller siden. Husk at du har både hele 8. klasse og 9. klasse. Måske også 10. klasse 😀

  • Louisiana, Pige, 15 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat