Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Soveproblemer

Hej jeg er en pige.

Som har virkelig svært ved ag falde i søvn.

Det kan tage mig 2-4 timer at sove for mig.

Og bliver rigtigt ked af det når jeg ikke kan sove.

Får cirka 6 timers søvn.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 13 år
Svar fra andre

Børn

Hej med dig, jeg vil lige starte ud med at sige at jeg rigtig godt kan sætte mig ind i, hvordan du har det.
Jeg har døjet med samme problem i snart 10 år, men jeg har efterhånden lært at tage hånd om det.
Du siger du bliver ked af det når du ikke kan sove? Ved du hvorfor du bliver ked af det? Prøv at tænke over det. Er der noget der er skræmmende for dig, og hvis ja, hvad er det så og kan det overhovedet ske?
Det er rigtig vigtigt at tænke realistisk når man bliver ked af det over noget, prøv at lave en lille analyse over dine følelser enten i dit eget hovede, eller find et stykke papir og skriv dine tanke of følelser ned i stikord. Noglegange kan det godt hjælpe at skrive dem ned så de er gemt væk, når du gør det, så tænk over om det du tænker på er realistisk.

Måske skal du prøve at lægge mobilen en time inden du går i seng, det hjælper mig nogle gange, ellers kan du lave noget kreativt som du godt kan lige, som f.eks. At tegne eller hækle inden du går i seng, eller lig dig med en god bog, så du får fantasien i gang og den kan have fokus på noget vildt forskelligt fra det du føler.
Ellers kan det også være godt at drikke en lille kop te inden du går i seng (bare ikke lige før ellers skal man tisse hele tiden) bare husk det ikke må være sort eller grøn te da dette indeholder koffein. Lavendel te kan være rigtig godt, personligt bruger jeg ofte den fra Pukka som hedder night time den hjælper hjernen med at producere et stof som hedder Melatonin som får en til at blive træt og falde i søvn.

Har du måske også overvejet at du måske ikke har brug for alt for meget søvn? Jeg plejede at rande rundt med tanken at jeg ikke kan fungere uden 10 timers søvn, hvilket er totalt urealistisk.
Selvfølgelig skal man gerne komme op omkring det anbefalede time antal, men det er meget forskelligt fra person til person. Du kan måske også prøve at snakke med dine forældre eller en voksen om det som du er tryg ved? Du har sikkert en kontaktlærer på din skole som du kan snakke med. Det kan være smart hvis ikke du vil have at andre får det at vide, da kontaktlærere har tavshedspligt. ❤️

Det er en lille værktøjskasse som jeg har fundet frem til over de sidste 10 år, og jeg håber du kommer af med problemet igen 😘

  • HTX elev, Pige, 17 år

Hej, søde!
Jeg havde præcis de samme problemer med søvn som dig, da jeg var på din alder. Jeg lå vågen og så film til kl. 03 og følte mig rastløs hele tiden.

Det hele er en selvforstærkende cyklus, som er meget, meget svær at bryde. Mit bedste råd (som har hjulpet mig mest) er kun at ændre på én ting af gangen. Fx hører jeg næsten hver aften en engelsk podcast, der hedder “Get Sleepy”, som er rigtig god. En anden ting, du kan gøre, er at læse en god bog eller blive i stuen indtil du er træt nok. Så længe du ikke overvælder dig selv med en masse nye rutiner på én gang.

Jeg er helt enig med “htx elev”, som skriver, at du kan skrive dine tanker ned i en dagbog eller lignende, inden du lægger dig til at sove. Det gør jeg også – især når jeg er ked af det, og så gemmer jeg den væk, så jeg ikke skal tænke mere over det.

Jeg håber – og ved – at du nok skal få styr din søvn igen <3 <3 Alting bliver bedre, når man får en god nats søvn. Jeg håber, du kunne bruge mit svar.

  • Den 17-årige pige, Pige, 17 år

Hej,

Jeg forstår virkelig godt, hvordan det kan være svært at falde i søvn. Jeg har selv haft problemer med det. Det er frustrerende at ligge vågen i timevis, når man egentlig bare ønsker at få en god nats søvn.

Når jeg har svært ved at falde i søvn, forsøger jeg at finde ting, der kan hjælpe mig med at slappe af. At læse en bog eller en tegneserie kan være en fantastisk måde at få tankerne væk fra alt det, der kan holde os vågne. Det er som om, at når jeg fordyber mig i en god historie, begynder mine tanker at falde til ro, og jeg føler mig mere afslappet.

Jeg har også fundet ud af, at brugen af en tyngdedyne kan være utroligt hjælpsom. Tyngdedynen giver en følelse af tryghed og kan berolige kroppen. Det kan være værd at prøve at bruge en, hvis du ikke allerede gør det.

Det er også vigtigt at undgå skærme som telefoner og computere mindst en time før sengetid, da det blå lys kan gøre det sværere at falde i søvn.

Hvis du stadig har svært ved at falde i søvn, kan det være en god idé at tale med dine forældre eller en voksen, du har tillid til. De kan hjælpe dig med at finde yderligere støtte og rådgivning.

Du er ikke alene i dette, og det er helt normalt at have søvnproblemer. Prøv at være tålmodig med dig selv og eksperimentér med forskellige metoder, indtil du finder det, der virker bedst for dig. Husk, at det er okay at bede om hjælp, hvis du har brug for det.

Jeg håber, at disse tips kan være nyttige for dig. Pas på dig selv og sov godt!

Bedste hilsner,
En 16-årig ven

  • Sky, Dreng, 16 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat