Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Søvn problemer

Læs hele brevet
Svar fra andre

Børn

Hej med dig.

Jeg læste på et tidspunkt at hvis man vågner klokken 3, burde man søge læge, for om natten er ens lever mest aktiv, men det skal man ikke kunne mærke.

Du må heller ikke være på din telefon i 30 minutter inden du skal sove eller andre skærme. Tag en kop kakao og læs en god bog.

Venlig hilsen Lille Mig

  • Lille mig, Pige, 11 år

Jeg har selv haft store søvn problemer da jeg var yngre jeg valgte at tale med mine forælder om det og om vi fx kunne aftale at alle skulle lægge deres telefon væk 30 minutter før vi skulle i seng hvor vi så enten kunne være sammen uden nogen blev forstyrret af telefon eller tablet og høre hvad der skete i hindanens liv eller bruge tid på en eller anden hobby jeg lærte at strikke, hulahoppe og blev meget bedere til at læse fordi mine forælder gav mig en bog som jeg så kunne læse i om aftenen det hjalp mig til at starte med men for et par år siden fik jeg søvn problemer igen selvom jeg ikke havde telefon 30 før sengetid så mine forælder købte en kugle og en kæde dyne en til mig og en til min søster og det har virkelig hjulpet mig nu sover jeg igennem hver nat og mine forælder har ikke fortrudt et sekund at de har købt kugle og kæde dyne selvom de er ret dyre for nu sover både mig og min søster igennem hver nat håber det kan hjælpe

  • H, Pige, 19 år

Hej!

Jeg er ikke en læge, men jeg tror du insomnia (søvnløshed). Insomnia er en almindelig søvnforstyrrelse, der kan gøre det svært at falde i søvn, svært at blive i søvn eller få dig til at vågne for tidligt og ikke være i stand til at falde i søvn igen. Du kan stadig føle dig træt, når du vågner.

Jeg har prøvet og søge på det man kan gøre, imod søvnløshed, her er et par af de ting:

– gå i seng og stå op på samme tid hver dag
– slap af mindst 1 time før sengetid, tag fx et bad eller læs en bog
– sørg for, at dit soveværelse er mørkt og roligt – brug gardiner, persienner, eller ørepropper, hvis det er nødvendigt
– træn regelmæssigt i løbet af dagen, men ikke fire timer før du skal sove
– sørg for, at din madras, puder og betræk er behagelige
– ikke brug din telefon, tablet, computer, tv osv. 30 min – 2 timer før du skal sove

Jeg håber det her hjælper, det hjalp mig der jeg havde problemer med at sove.

  • ..., Pige, 14 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat