Brev

Tror jeg har angst? ( hjælp!!! ) 🥺

Hej.

Jeg tror lidt jeg har angst, fordi jeg bliver altid mega som i mega nervøs hvis jeg enten skal sige noget højt i klassen eller hvis jeg skal fremlægge.

Det er ikke kun på skolen men os hvis der er mange mennesker for så føler jeg mig som noget der virkelig er svært at beskrive andet end det er meget ubehageligt!🥺

Undskyld hvis der er stave fejl skrev det hurtigt!

Pige, 11 år
Svar fra andre

Børn

Kære pige på 11 år. Jeg har også altid været virkelig nervøs, for at skulle fremlægge osv. foran min klasse, men er det fordi du er bange for hvad de vil tænke om dig? Eller om du fejler? Eller måske at de vil grine af dig? For sådan nogle tanker har jeg også haft ❤️ Men så fandt jeg bare ud af, at min klasse slet ikke er sådan, altså de dømmer ikke nogle. Du kan også prøve og tænke på hvis du nu fx. Skal fremlægge så har jeg det tit med slet ikke og fokusere på de andres, men kun min egen, og prøv at se det fra deres perspektiv, altså prøv og tænk “hvad ville jeg tænke, hvis jeg så en fremlægge som jeg selv gjorde?” Og det med angst, altså det er meget normalt og være bange eller angst for at tale højt for mange mennesker❤️

  • Anonym, Pige, 12 år

Hej Pige på 11

Jeg er en pige på 17, og forstår dig fuldt ud. Da jeg selv var 11 havde jeg det på præcis samme måde, og det har jeg stadig. Jeg er diagnostiseret med social angst. Som bl.a. giver hjertebanken, rødme i hele hovedet, besvær med at få luft, gå i panik, at blive helt anspændt, undgå situationer med sociale sammenhænge eller præsentationer osv.
Jeg fik altid af vide af andre “sådan har vi alle det” “du er bare genert/ nervøs” “ingen kan lide at fremlægge” osv. Så jeg tænkte bare at sådan havde alle det, og at jeg skulle bare lære at leve med det.
Jeg tror mit råd er, at hvis du selv føler det her ikke bare er en normal følelse af at være nervøs, så skal det måske tjekkes, eller prøv at snakke med nogle om det. Personligt hjalp venner eller familie ikke for mig, da de tog det som noget normalt og ikke som noget stort. Men en studievejleder, en lære, din læge, nogle du er tryg ved eller en anden, som måske har erfaring på det område kan hjælpe.
Men det hjælper helt klart, at komme ud med alle tankerne og følelserne.
Hvis jeg skal give nogle tips, som jeg selv bruger. Så kan du lave åndedræts øvelser. Du kan lave en, hvor du trækker vejret ind i 4 sekunder, så holder du vejret i 7 sekunder også udånder i 8 sekunder, og fortsætter sådan indtil du er mere rolig. Hvis det ikke virker, så plejer musik at virke, det kan overdøve tankerne osv.
For mig lyder det måske lidt som begyndelse på angst. Men det skal der en psykiater til at vurdere. Du kan nævne det for din læge, og sige hvad du føler, så kan de videre stille dig til en psykiater, men det kræver ærligt meget. Men de kan også viderestille dig til bl.a. en psykolog.
Jeg håber det her hjalp bare lidt, og husk du er ikke alene med det <3 Men at de følelser kan være meget overvældende, og at jeg forstår dig <3

  • Duen, Pige, 17 år

Hej pige på 11 år. Jeg har selv haft angst. Ud fra det du sagde, kan jeg ikke sige, om du har angst eller ej. Jeg vil råde dig til at snakke med dine lærere, forældre, skolepsykolog osv. Jeg håber du får hjælp, og får det bedre.
Hilsen pigen på 14 år.

  • Pige, Pige, 14 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat