Brev

Har jeg angst?!?

Læs hele brevet
Svar fra andre

Børn

Hej først og fremmest håber jeg selfølgelig at du er okay.
Der er mange her i teenage årene som oplever følelser som angst og depression osv.
Det du siger i brevet kan jeg sagtens genkende selv. Jeg har fået det en del bedre i løbet af det seneste år og jeg tror at det jeg gjorde var at lade være med at overtænke for meget.
Jeg er næsten 100% sikker på at dine venner aldrig vil forlade dig og hvis de skulle ske at gøre det, så var det ikke de rigtige venner og så finder du selv de helt rigtige mennesker for dig.
Frygten for at dø oplever mange, men vi ender der alle en dag i fremtiden. Ik stress over det nu, du har mange fantatiske år at leve i og de skal ikke stoppes fordi du er bange for døden.
Men jeg forstår. Alle er bange for forskellige ting og ja døden er skræmmende men du er ung, du er 13 år, og døden er slet ikke nær .
Til aller sidst vil jeg sige at DU ER god nok. Du skal aldrig tale dig selv ned eller lade andre gøre det, for det vil aldrig føles positivt.
Mit råd er at du skal skrive 5 positve ting ned hver dag. Det kan være om dig selv, din familie, dine venner, din skole. Det kan være hvad som helts. Det har jeg selv vænnet mig til og det har gjort alle mine dage meget bedre.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe <3

  • Anonym, Pige, 15 år

hej pige på 13 år

Jeg har angst og det påvirker mig hver dag. Jeg ved ikke om der er tale om angst, men jeg kan godt forestille mig du kører dig selv op til at det er det. hvilket er forståelig. Hvis du synes dine tanker sætte store krav til hvad du skal gøre i forhold til din mor, vil jeg helt klart mene at du skal tage en seriøs snak med hende, selvom det kan være svært. det samme med dine venner, jeg har det selv rigtig svært ved at forklare min situation , i forhold til angst, til mine venner, men når jeg gør det så føler jeg mig lettet i forhold til de ved at jeg døjer med nogle ting hvilket kan gøre at jeg holde afstand nogle gange. Hvis du nu også trækker fat i dem, i stedet for at lade dem stå i forvirring om hvad der sker med dig, så vil jeg helt klart mene at du vil få en mere ro i dig selv.

  • ARMY, Pige, 16 år

Hey!😁
Først vil jeg lige sige at du skal snakke med nogen om det. Har du sagt til dine venner/veninder er du er bange for at du har angst?
Det andet er at du skriver du bliver bange for at have angst. At du bliver ked af det, og føler at du aldrig kommer ud af det igen. Jeg kan så næsten med hundrede procent sikkerhed fortælle dig at du skal nok komme over det. Jeg har selv haft angst i 2 år. Men du skulle have set mig set sidste halve år! Jeg havde angst for opkast, i really dont know why! Jeg tog hjem stort set hver dag, fordi jeg var bange for at nogen havde det dårligt! Det ønsker jeg ikke at nogen andre skal have det sådan! Derfor er det vigtigt at du snakker med nogen om det nu! (I stedet for om et år) Hvis det altså er angst, og du hjælper dig selv og siger det til nogen, kan jeg næsten med sikkerhed sige at du nok skal klare det!

Og husk
“Bekymringer stopper ikke de dårlige ting i at ske! Men blot for at nyde de gode!”

Held og lykke
Sorry det blev for langt
Hilsen pigen der kun har liiiiiidt angst/OCD tilbage!🥳🥳🥳

  • 🤓 Nørden🤓, Pige, 11 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Har du tanker som:
Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat