Brev

Frygt for døden

Hej jeg er en pige på 14 snart 15

 

jeg har ufattelig svært ved at tænke på at man en dag bare dør, det er blevet sådan at når jeg tænker på det kan jeg ikke få vejret, jeg begynder at græde og kan ikke være i et rum uden et familiemedlem, håber virkelig nogen kan hjælpe mig

 

Kh, milli

Pige, 14 år
Svar fra andre

Børn

Milli
Den følelse du får, når du tænker på døden, er helt sikkert en alle på et eller andet tidspunkt vil føle. Jeg er også sikker på, at alle på et eller andet tidspunkt vil tænke over døden. Hvad sker der efter? Det er et spørgsmål ingen kan svare på, endnu. Jeg er ked af, at det påvirker dig så meget. Mit bedste råd til dig, er helt klart at huske på, at ligsom selve livet: det at vokse, at spise, at sove, at opleve, at være glad, at være ked af det, er nogle af de mest naturlige ting, så er døden også bare en af de ting på denne naturlige-ting-alle-vil-opleve-liste. Selvom du bliver ked af det, når du tænker på, hvordan man en dag ikke er her mere, så sæt tanken skakmat ved at tænke på alle de ting/oplevelser/erfaringer du skal til at få. Du er kun 14/15 år, du er kun lige begyndt på det, der vil være startskuddet til alverdens fantastiske ting og muligheder.
Et lille sidespring, men som jeg alligevel synes kunne være at overveje, når du netop udtrykker det: “at tænke på at man en dag bare dør.” Hvis du her mener, at man ikke er her mere. Så kom jeg netop til at tænke på, at alle kunstnere/forfattere/arkitekter osv, at selvom de en dag er døde, så vil de altid være her. Ikke i form af den person de var, men i de ting som de efterlader i form af kunst – et lille stykke af dem selv. Det er det samme med vores forældre. Den dag de ikke er her mere, så er der alligvel en lille del af dem der lever videre i deres børn – i dig og i mig.
– Alt det bedste

  • AP, 18 år

Hej pige på 14 jeg er selv dreng på 11 men jeg har selv haft det sådan og det er rigtig ubehageligt. Min far døde da jeg var fem og efter det var jeg selv bange for at dø. Det bedste du kan gøre er at vænne dig til tanken og som du siger > alle skal dø på et tidspunkt.
Prøv også at tænke på døden forestil dig noget rart istedet for at tænke på smerte, tænk fx på at du kommer til et dejlig sted hen (kender ikke din tro) men måske tænke på at du kommer i himlen og at der er rart eller at du bliver genfødt som en dejlig ting måske en fri hest hvis du er til heste eller ind i en dejlig fammilie eller som en dejlig kæreste for en anden? Bare et råd

  • Drengen på 11, Dreng, 11 år

Hej.
Det lyder rigtig ubehageligt at du har det på den måde. Jeg tænker stort set på samme måde som dig. Jeg tænker sådan fordi jeg lider af angst. Angst for mig påvirker min hverdag meget. Jeg synes at det er super godt at du er opmærksom på at det ikke er normalt at tænke som du gør. Jeg troede altid at det var normalt at tænke som jeg gør. Men det er det absolut ikke! Jeg har gået till psykolog med det, og det vil jeg også råde dig til at du også gør. Måske tænker du nu at det ikke er noget for dig, det tænkte jeg nemlig. Men det er faktisk ret behageligt at være der. Det gav ihvertfald mig en form for tryghed. Snak med dine forældre om det, eller en lære bare snak med en om det, for du må aldrig gå med sådan noget alene, lov mig det! Fordi det at du har sådan nogle tanker, skal jo ikke gøre så du ikke kan være sammen med din familie.

Det som det handler om for dig er at får omvendt dine bange tanker til realistiske tanker. Det er svært og det kræver meget træning, men det er ikke umuligt!
Tænk på det her hvis du får en bange tanke:
– Situation (hvad sker der?)
– Hvad tænker jeg?
– Har jeg beviser for at min bange tanke faktisk kan ske?
– Har jeg været i lignende situationer, og hvad skete der der?
– Kender jeg nogle det har stået i situationen, og hvad skete der der?
– Hvad er det mest sandsynligt at der sker?
– Hvad er min realistiske tanke?

Håber det var en hjælp! Held og lykke fremover.

  • Anonymous, 13 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat