Brev

Angst for skole

Læs hele brevet
Svar fra andre

Børn

Hejsa
Dengang jeg gik i 7. klasse, følte jeg lidt det samme som dig, bare lidt mildere.

Det jeg gjorde var simpelthen bare at prøve at integrere mig i en ny gruppe venner og simpelthen bare snakke mindre med de andre. Det har så også hjulpet markant.

Jeg vil foreslå at prøve at fokusere på dine interesser, dig selv og prøve at glemme alle de dårlige tanker du får.
Prøv at fokusere på de gode ting i livet, og være optimistisk. Jeg ved selvfølgelig at det er en meget svær ting bare lige sådan at gøre, men du kan starte langsomt ud.

Held og lykke! Jonas, 15

  • Jonas, Dreng, 15 år

Jeg forstår godt du kan have det på den måde. Hvis den gruppe du snakker med ikke snakker til dig, er det en god ide at du måske taler med dem om det en dag og spørger hvorfor det nu er at de ikke gider at tale med dig, fordi det kunne lige så godt være at i har misforstået hinanden.

En andet tip jeg har er at du siger det til en person du følger ville kunne forstå dig. Et familiemedlem, en lærer eller bare en af dine veninder. Bare at du for talt om det, fordi det hjælper rigtig meget. Jeg ville helst mene at du tager fat i en af dine lærer og forklarer dem hvordan du har det, og det kan så være at de faktisk sender dig til noget hjælp fx head space, eller skole psykologen og der er jo intet galt med det så det skal du ikke være nervøs for.

  • Anonym, Pige, 16 år

Hejsa
Jeg forstår dig 100% har selv haft det meget på den der måde, hvor man kan være rigtig ked af det inden man skal i skole, både pga det sociale og det faglige. Hvis vi starter med det sociale, så prøv bare at gå hen til den gruppe du plejer at være sammen med, og hvis de så ikke vil tale med dig, og du ikke har gjort noget forkert, så ditch dem, det er bare dem der er dumme… Så synes jeg du skal prøve at finde nogle andre. Jeg ved ikke hvordan du er, men jeg selv er MEGET indadvendt og genert og det der med bare at skulle snakke med andre kan være vildt svært, men prøv at overskrid en grænse og spørge om du må sidde hos dem til frokost eller noget, eller inviter alle pigerne med hjem efter skole, så folk tænker, at du er en vildt nice person 😉
Mht det faglige, så lad vær med at stresse over en enkelt præsentation, for som du selv skriver så kommer der rigtig mange fremlæggelser senere i dit liv, en enkelt fremlæggelse i billedkunst afgør ingenting, men hvis du bliver rigtig stresset og ked af det over en præsentation, så er det noget du sagtens kan snakke med en lærer om, at du er lidt stresset i øjeblikket og måske kunne få lidt ekstra tid 🙂
Og som de andre skriver, så snak med nogle andre om det, det er ikke sundt at gå rundt med alt for mange tanker alene.

  • Rådgiver, Pige, 16 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Har du tanker som:
Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat