Brev

angst

hej

jeg har mange problemer med min angst her for tiden,

og vil høre om der måske var nogen der hade nogen råd

Pige, 15 år
Svar fra andre

Børn

Hej med dig. Jeg vil prøve at hjælpe så meget, som jeg nu kan. Det skal lige siges, at angst ikke er noget, jeg selv har problemer med, men jeg håber det hjælper alligevel.

Angst er en helt naturlig reaktion, og der er faktisk rigtig mange, som har oplevet eller kæmper med det. Du skal derfor ikke bekymre dig, om det er unormalt; for det er det ikke.

Det er meget forskelligt for person til person, for hvordan de oplever angst. Derfor skal du finde ud af, hvad der er bedst for dig. Hvis du har andre spørgsmål kan du evt. snakke med dine forældre om det eller en læge.

Når du oplever angst, kan du prøve at trække vejret dybt og korntroleret, og hvis det er meget svært kan du altid supplere med “ind” og “ud”. Man kan faktisk også downloade apps, som hjælper med en kontrolleret vejrtrækning.
Hvis du trækker vejret overfladisk og hurtigt, kan du prøve at sætte dine hænder ca. 3 cm fra munden, mens du former en skål, som passer til din mund og næse. Det kan nogle gange hjælpe fordi, når man trækker vejret meget hurtigt, opstår der noget, som hedder “hypokapni”. Det betyder egentlig bare, at der er hurtig udskillelse af CO2.

Det er også en meget god idé at snakke om det. Det kan være med dine venner, lærere, forældre eller en helt anden.

Håber mit svar hjælper.

  • Anonym, Dreng, 14 år

Har selv haft angst, og mit råd er… har du et stort idol? Tænk på… hvorfor skal du gå rundt og bekymre dig, når han/hun ikke gør? Jeg skrev selv et brev, da jeg faktisk havde kontrakt til mit største idol… Simon Jakobsen btw. Og der skrev jeg tak, for at være sådan et godt forbillede og sådan noget, og jeg tør vove at påstå at dette er grunden til at jeg ikke har angst længere.

Tænk på alt det du ville have nemmere ved efter denne angstperiode. Og husk: Der er altid en vej ud, hvis du tør føre noget ved dit problem!

  • Mig der havde samme problem, Pige, 11 år

Jeg har også angst.
Psykologhjælp hjalp for mig.
Du kan starte med at gå til din almindelige læge, han/hun kan henvise dig til nogle at tale med.
Jeg synes helt klart du skal tale med nogen om det som forstyrrer og bekymre dig.

  • Anonym, Pige, 16 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat