Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Føler du sig bange, utryg eller angst?

Føler du dig

Føler du dig

bange, utryg, angst?

bange, utryg, angst?

se video 
gode råd om angst

Gode råd om ANGST

Gode råd når du føler dig
bange, utryg eller angst

1

FORTÆL OM DINE TANKER TIL EN PERSON, DU STOLER PÅ

Hvis du er bange og utryg, skal du ikke gå alene med det.

Når man fortæller om sine tanker, får man ofte lidt mere ro indeni.

Tænk på, at vi alle sammen ind imellem har det svært. Det er helt okay at bede om hjælp.

Måske vil det hjælpe, hvis du skriver dine tanker ned først.

Mærk efter hvem du er tryg ved – skal det være dine forældre eller en ven?

2

Sådan kan du stoppe de urolige tanker

Når du mærker uro, så prøv at tænke på et rigtig rart sted, hvor du plejer at være tryg. Det kan måske bremse de urolige tanker og bekymringer.

Sig nej til angsten og uroen. Tænk på, at du ikke vil finde dig i, at urolige tanker skal forstyrre dig og ødelægge din dag.

Tænk på nogle andre ting, så din tænkehjerne kommer så meget på arbejde, at der slet ikke bliver plads til, at følelserne tager over.

3

sådan kan du trække vejret og få ro på kroppen

Øv dig i at trække vejret stille og roligt, fordi det kan hjælpe dig med at genfinde roen, hvis du bliver urolig.

Træk vejret stille og roligt og forestil dig, at du puster uroen / angsten ud.

Hold hånden på din mave lige omkring navlen. Mærk hvordan hånden hæver sig, når du trækker vejret ind, og sænker sig, når du puster ud.

Du kan lave øvelsen alle steder, og hvis du træner dagligt, bliver det lettere for dig at finde roen igen.

4

sådan kan du få en pause fra tankerne

Lav ting, som føles trygt og rart, det kan fx være:

  • Ring til en ven
  • Lyt til noget beroligende musik
  • Gå en tur
  • Drik et glas vand eller en kop the
  • Tag et dejlig varmt bad
  • Se noget hyggelig video
  • Se en film eller serie, som du kender i forvejen
  • Tag en lille lur
  • Læs et blad
  • Spil et spil
  • Læg puslespil
  • Mal Mandala

5

sådan kan du lave din egen plan

Når du først bliver bange eller utryg, kan det være svært at huske, hvad der får dig til at få det bedre.

Derfor kan det hjælpe dig, hvis du har din egen plan, som du altid kan have med dig, og som kan huske dig på, hvad der hjælper bedst for dig.

Du kan enten skrive den ned på din telefon, eller du kan printe den: Find ro >>

guide

Grafik af tre spoergsmaalstegn

tænker du over døden? se vores råd her:

Min plan

Illustration af en stabel sten i stoevede farver

Lav en plan der kan hjælpe dig til at finde ro, hvis du fx har tankemylder

Trin 1 af 3

find ro med en
vejrtrækningsøvelse

Klimabekymringer

er du bekymret forklimaet?

Så er du ikke den eneste! Vi har nogle forslag til, hvad du kan gøre, hvis tankerne fylder meget.

børnetelefonens
podcast

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat